Fire grunner til ikke å kjøpe Facebook likes

0

Hvem vil ikke gjerne ha en Facebook-side med tusenvis av likes? Å bygge en stor fanskare tar tid, og det kan være fristende å ta noen snarveier ved å benytte ett av de mange firmaene som tilbyr deg x antall nye likes for bare noen få kroner. Jeg skal være den første til å innrømme at jeg har gjort det selv, men det er ingen grunn til at du skal gjøre den samme feilen, så her er fire gode grunner til aldri å kjøpe Facebook likes.

Det vil redusere din synlighet på Facebook

Den kanskje aller viktigste grunn til å ikke kjøpe Facebook likes er at det ikke bare er spild av penger, det vil faktisk også skade din synlighet på Facebook. En kjøpt like fra en falsk Facebook-profil i Egypt vil selvsagt aldri på noe tidspunkt respondere på noe av ditt innhold på Facebook (dele eller like en post, eller legge inn en kommentar).

Facebook baserer sin vurdering av ditt innhold på hvor stort engasjement det skaper – lite engasjement er ensbetydende med lite eksponering, og motsatt gir mye engasjement en større eksponering. Facebook måler bl.a. dette ved å vise din post på veggen til et lite utvalg av de brukere som som liker siden og heretter se i hvilken grad det skapes noe engasjement. Det betyr at jo større andel av dine likes som er falske (og dermed ikke responderer på din post), jo mindre prosentandel av dine faktiske likes vil faktisk reagere på din post, og Facebook vil tolke dette som at ditt innhold i mindre grad skaper engasjement, og din post vil derfor i mindre grad bli synlig på veggen til dine følgere.

Boosting av dine posts blir dyrere

Hvis du betaler for å booste en post, vil en del av disse eksponeringer gå til brukere som allerede liker siden din. Har du mange falske likes, er sjansen stor for at noen av disse vil få vist din post på veggen sin, hvilket selvsagt er fullstendig verdiløst, rett og slett penger rett i dass.

Du mister kredibilitet

Dagens Facebook-brukere er ikke dumme. Besøker de Facebook-siden din og ser at de fleste av dine likes kommer fra suspekte profiler, vil de fleste kjapt forstå at her er noe ikke rett. Det er også et faktum at engasjement skaper engasjement. Kommer brukeren inn på en Facebook-side med 20.000 likes, men omtrent ingen kommentarer eller post-likes, så er sjansen for at brukeren vil like siden din mye mindre.

Du mister forståelsen av din kjernegruppe av følgere

Mengden nyttig informasjon du kan hente ut fra Facebook om dine følgere er enorm, og kan være svært verdifull for bedriften. Alder, kjønn, interesser, bosted, etc. Alt veldig viktig når du skal planlegge dine markedsaktiviteter. Er en stor del av dine følgere falske, blir den totale statistikken ubrukelig og du mister en verdifull kilde til informasjon om dine potensielle kunder.

 

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR