Enkelt analyseverktøy for innholdsmarkedsføring

0

Innholdsmarkedsføring kan være en både rimelig og effektiv måte å markedsføre bedriften, men som med alt annet gjelder det å ha en plan og strategi for jobben som gjøres, og ikke minst analysere det som blir gjort, slik at man vet hva som fungerer og hva som bare er spild av tid og penger.

En stor del av effekten ved innholdsmarkedsføring kommer ved viral spredning av innholdet, dvs. at brukere deler ditt innhold i sosiale medier. Det er selvsagt ikke slik at man skal produsere innhold utelukkende basert på hva som deles mest i sosiale medier, det kan fort virke mot sin hensikt, men samtidig er sosiale medier en viktig kilde til trafikk og noe man idag stort set er nødt til å forholde seg til, om man vil det eller ikke. Det vil si at når du lager en liste over innholdet du planlegger å produserer, så er det noen faktorer det kan være lurt å ta med i betraktningen:

  • Hvilket innhold innen samme tema oppnår best spredning i sosiale medier?
  • Kan vi spotte trender i innholdet som på nåværende tidspunkt oppnår best viral spredning?
  • Hvilket innholdsformat oppnår best spredning innenfor din bransje? (bilder, videoer, blogginnlegg, etc.)
  • Hva gjør dine konkurrenter og virker det? (oppnår det viral spredning?)

Heldigvis er det ikke så vanskelig å svare på disse spørsmålene som det kanskje virke som. Det finnes flere nettjenester som kan hjelpe deg å analysere både trender og hva dine konkurrenter driver med. Buzzsumo er en slik tjeneste, som finnes både i en betalt og en gratis-versjon.

Kjernen i Buzzsumo er en søkemotor der du kan søke på nøkkelord eller temaer. Søkeresultatet vil gi deg en oversikt over hvor mange ganger en gitt URL har blitt delt på Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest og Google+. Hvis du f.eks. selger kjøkkenutstyr og ønsker å produsere innhold som kan hjelpe deg i markedsføringen, kan et utgangspunkt være å søke på “kjøkkenutstyr”.

buzzsumo-sosiale-medier-analyse

Søkeresultatet viser hvilket innhold som har blitt delt mest, og hvilke domener dette innholdet kommer fra. Det er dermed en enkelt sak å identifisere dine konkurrenter og se effekten av innholdet de produserer. Du kan også søke direkte på din konkurrents domene, for å se en liste over de mest delte sider på siten deres.

Gratisversjon med begrensninger

Buzzsumo finnes i en begrenset gratisversjon som du kan benytte uten å registrere deg. Begrensningen ligger i antall søk du kan gjøre pr. dag og antall søkeresultater du kan se. Det tilbys i tillegg en 14-dagers gratis prøve på fullversjonen, men det krever at du registrerer deg.

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR