Hvorfor er de fleste gründere så hemmelighetsfulle?

4

[ad#ad-1]Jeg har møtt mange gründere gjennom årene og er det en ting de fleste har til felles så er det at de er veldig hemmelighetsfulle om sin forretningside og bedriften de forsøker å starte. De fleste begrunner dette med at man ikke ønsker å tiltrekke seg oppmerksomhet fra konkurrenter, før man er klar til å møte markedet. Men er dette egentlig noen god unnskyldning og er det egentlig så lurt med for mye hemmelighetskremmeri?

Det er naturligvis tilfeller der det er lurt å holde kortene tett til kroppen. Holder du på med en patentsøknad er det lite lurt å publisere konseptet ditt på nettet før søknaden er registrert. Men, i de aller fleste tilfeller vil jeg påstå at entreprenørens hemmelighold er mer skadelig enn bra for forretningsutviklingen, og langt flere burde være åpne og oppmerksomhetssøkende rundt sitt konsept, fra første dag.

Det er mange argumenter som taler for å være åpen om det man holder på med, frem for å gjemme seg bort. Jeg har i det etterfølgende samlet noen av disse:

(1) Få oppmerksomhet fra media: Det er ingenting som slår gratis reklame, noe du nettopp får gjennom mediedekning. Nye kule ideer og bedrifter i den absolutte startfasen er langt oftere interessant stoff for mediene, enn en bedrift som har holdt på lenge i det skjulte og som helst ikke vil fortelle for mye om hva de holder på med.

(2) Få tilbakemeldinger fra markedet i en tidlig fase: Jo tidligere du presenterer din ide for verdenen jo hurtigere vil du kunne få tilbakemeldinger og dermed justere og tilpasse ditt produkt. Å foreta nødvendige tilpasninger i en tidlig fase vil svært ofte spare deg for veldig mye tid og penger.

(3) Få gang i omsetningen tidligere: Er det noe en nystartet bedrift trenger mer enn noe annet er det penger. Det å gjemme seg på kontoret gir ofte en falsk følelse av trygghet og en forestilling om at man kan ta seg den tiden man trenger for å slippe det perfekte produktet på markedet, i første forsøk. Slik er det i praksis ikke. Sjansen for at du uansett må endre og justere produktet etter det er lansert er overhengende. Da kan du like greit få produktet ut så raskt som mulig og kanskje hente noen salg du ellers ikke ville fått. OK, produktet er da ikke perfekt når du lanserer det, men hva gjør det? (med mindre du selger medisinsk utstyr eller andre tilsvarende kritiske produkter). Ta kundene med på råd, inviter dem med som pilotkunder til en redusert pris, etc. På denne måten tjener du både litt penger samtidig som du får verdifull feedback fra markedet.

(4) Ha det gøy i utviklingsprosessen: OK, det ville du kanskje hatt uansett, men det er utrolig mye mer inspirerende å faktisk kunne fortelle folk hva du holder på med, frem for å måtte gi en vag forklaring og forsøke å komme deg unna spørsmålet.

(5) Slipp å bruke tid på taushetserklæringer, merkevarebeskyttelse, etc: Jeg mener med dette ikke at man skal slutte å beskytte sin ide. Det er naturligvis mange situasjoner der patent, merkevarebeskyttelse, taushetserklæringer og tilsvarende har sin misjon, men alt for mange beskytter seg ihjel. Med dette mener jeg at de bruker alt for mye tid, penger og energi på beskyttelse som i mange tilfeller er verdiløs. Ressurser de heller kunne ha brukt på forretningsutviklingen og markedsintroduksjonen.

4 KOMMENTARER

  1. Bra og innsiktsfull artikkel. Jeg jobber daglig med veiledning av entreprenører og formidler kontakt mot investormiljøer. Noe jeg alt for ofte opplever er at grunderen tviholder på at mulige investorer må signere en NDA før grunderen i det hele tatt vil fortelle om forretningsideen. Jeg har ennå til gode å møte en proff investor som faktisk er villig til å signere en NDA og jeg har sett mange entreprenører latt gode muligheter fordufte fordi de ikke tør å fortelle investoren det han eller hun vil vite om forretningsideen.

  2. Gammel post dette, men slenger inn et svar likevel jeg.

    Du spør “Hvorfor er mange grundere så hemmlighetsfulle?”

    Personlig tror jeg faktisk dette bunner i den norske folkesjela.
    Janteloven er noe som fremdeles står sterkty i norge, og man skal ikke komme her og komme her og tro man er noe, så går man ut med ideer og prosjekter før de er ferdigutviklet kan man være ganske sikker på at det står et hyenekor klart til å bite huet av deg.
    Ikke alle, selv ikke grundere, er like flinke til å håndtere eller overse dette hylekoret, og da blir det lettere å skylde på at man ikke ønsker å avsløre noe ovenfor evt. konkurrenter.

  3. Innlegget er gammelt, men sikkert fortsatt en del som er innom og gjort seg opp noen meninger. Jeg vil gjerne advare folk til å tro at vi lever i en verden hvor kardemommeloven er gjeldene. Er man naiv eller godtroende, kan det fort bli kostbart. Så ikke missforstå hensikten med “full” åpenhet.

    Det er en del gode poenger i dette innlegget, men ser ikke helt problemstillingen. Som gründer vet jeg at man må ivareta sine egne interesser. Dette gjøres ved å få samarbeidspartnere/ investorer til å signere en fortrolighetsavtale eller taushetserklæring som det også kalles. Dersom de ikke er villig til dette, bør du heller ikke røpe noe om dine ideer. Har man ikke noe å skjule, skal dette ikke være noe problem. Jeg har ihvertfall ikke hatt det til nå. De få som har tvilt, har jeg latt tvilen gjenspeile nettopp dette.

    Etter det er det bare å følge tipsene til Mick Rasmussen.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR