Snu tilbakeslag til noe positivt

1

[ad#ad-1]Få ting er like sikkert som det faktum at du kommer til å oppleve tilbakeslag når du driver egen bedrift. Det kan være et svært viktig salg som glippet i siste liten, en nøkkelansatt som sier opp eller manglende oppgjør fra en kunde. Noen tilbakeslag er så kraftige at de kan sette hele bedriftens eksistens i fare og få deg til å miste troen på det du holder på med. Det krever både utholdenhet og stahet å komme igjennom en krise, men oppsiden er at du kommer ut styrket og bedre rustet til å takle utfordringer i fremtiden.

Jeg skal her forsøke å gi en forenklet gjennomgang av stegene man må igjennom for å overvinne en krise. Det sier seg selv at fremgangsmåten avhenger helt av hva du driver med og hvilke utfordringer din bedrift står overfor, men min personlige erfaring er at disse stegene stort sett går igjen.

Steg 1: Tro på deg selv
Det absolutt aller viktigste, og samtidig noe av det vanskeligste når det stormer som verst, er å holde troen på deg selv og dine evner. Stol på at du klarer å løse utfordringene du står foran, uansett hva de måtte bringe. Stoler du ikke på deg selv er det ingen andre som gjør det heller, og det å løse bedriftens utfordringer kan fort bli meget vanskelig.

Jeg har selv smertelig fått erfart følelsen av å miste troen på det jeg holder på med og at jeg er rett person til å gjennomføre prosjektet og få gjort bedriften levedyktig. Det er ikke morsomt, det er ikke enkelt, men man kommer gjennom det. Etterhvert som jeg har kommet meg helskinnet gjennom en rekke nedturer har jeg gradvis blitt bedre til å takle nye utfordringer og troen på mine egner evner har steget.

Steg 2: Be om hjelp
Å kjenne sine egne begrensninger og vite når det er tid for å be om hjelp er en viktig egenskap. Det finnes nok av personer som har vært igjennom det samme som deg og som gjerne bidrar med råd og tips. Kanskje du har noen i din bekjentskapskrets som selv har startet en bedrift fra scratch, kanskje du har venner som selv driver egen bedrift? Bruk ditt nettverk aktivt og be om hjelp når du trenger det. Hjelpen kan være alt fra en samtalepartner i tunge stunder til konkret bistand med å få løst en konkret problemstilling i bedriften.

Steg 3: Ta en gjennomgang av bedriftens økonomi
Jo bedre oversikt du har over bedriftens økonomi jo bedre står du rustet til å løse utfordringene. Du står kanskje overfor vanskelige men viktige økonomiske beslutninger som gjør at du må gjøre knallharde økonomiske prioriteringer. Kanskje du må si opp ansatte eller be dine kreditorer om å akseptere en nedbetalingsplan for gjelden du har til dem. Uansett hva du må gjøre lønner det seg å ha god innsikt i den økonomiske situasjonen.

Det kan ofte være ubehagelig å ta tak i økonomiske problemer og det er sjeldent noe morsomt å måtte ringe rundt til leverandører og samarbeidspartnere og si at man ikke har penger til å betale dem. Men faktum er at problemene svært sjeldent går over av seg selv, så jo tidligere du tar tak i dem, jo enklere blir de å løse. Å ha en offensiv holdning til problemene kan også gi deg en god følelse av mestring, som igjen gjør at du styrker troen på deg selv, noe som i tur medfører at du har bedre sjanse for å komme deg gjennom forhindringene.

Steg 4: Forbli positiv
Selvom arbeidsoppgavene er vanskelig og ubehagelige så forsøk for all del å forbli positiv, det gjør ting veldig mye enklere, samtidig som du sende rut et signal til dine omgivelser om at du har ting under kontroll og at du vil klare å løse utfordringene. Ikke glem å gi deg selv noe tid borte fra problemene også. Ta en dag fri, spis lunsj med en kompis eller gjør noe annet som får deg bort fra kontoret og tankene over på andre ting.

Steg 5: Lær av dine feil
Når du har kommet deg noenlunde helskinnet gjennom stormen er det viktig at du setter deg ned og evaluere det hele. Ingenting er så tåpelig som å gjøre samme feil flere ganger. Forsøk å finne ut hva som gjorde at ting gikk galt og lag en plan for hva du skal gjøre for å unngå dette i fremtiden. Ved å ta lærdom av ting som gikk galt vil du etterhvert bli mer og mer erfaren og bli bedre til å styre unna de verste tilbakeslagene og stå bedre rustet til å lede bedriften din.

1 kommentar

  1. Bra skrevet og gode tips som mange sikkert kan ha nytte av i de harde økonomiske tidene vi nå er inne i. Jeg syns punkt 2 er det viktigste. Tro på deg selv å gi aldri opp, da kommer du langt.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR