Program som gjør det enklere å føre regnskapet selv

3

Det finnes masser av argumenter for hvorfor man skal føre regnskapet selv, og det finnes minst like mange argumenter mot. Om man skal overlate regnskapet til en regnskapsføre eller gjøre jobben selv avhenger av mange faktorer, og jeg skal ikke gå inn på en slik diskusjon her.

Har du tatt valget om å føre regnskapet selv, trenger du høyst sannsynlig et dataverktøy som kan hjelpe deg med jobben. Her finnes det et hav av løsninger, fra et enkelt regneark der du fører opp alle bilag, til store kompliserte og omfattende økonomisystemer som koster mange titals tusen.

Det lille Karmsund baserte selskapet Ajour Data AS har i en årrekke utviklet og solgt et regnskapsystem de kaller Ajour Office. Som de fleste andre regnskapssystemer på markedet får du her integrert regnskap, reskontro, tilbud, ordre, fakturering, betalingsoppfølging, etc. Det som skille Ajour Office fra konkurrentene er brukervennligheten for de av oss som har absolutt ingen bakgrunn innen regnskap og som ikke vet forskjellen på kredit og debet.

Ajour Office inneholder en rekke veivisere og en stor mengde forhåndsdefinerte konteringsregler som gjør at programmet mer eller mindre automatisk splitter opp bilaget og fører det mot de korrekte kontoene. Det samme gjelder ved registrering av innbetalinger fra dine kunder. Med noen få klikk registreres innbetalingsbilaget og reskontroen oppdateres, alt uten at du trenger å bry deg om kredit og debet eller andre regnskapstekniske utfordringer.

Skulle du løpe inn i problemer som du ikke klarer å løse på egenhånd, leveres Ajour Office med en tjenesten «spør en regnskapsfører». Her kan du via et forum på nettet eller via epost få kvalifisert hjelp til konkrete regnskapsspørsmål, fra en utdannet regnskapsfører ansatt hos Ajour Data AS.

Ajour Office koster pt. kr.995,- + mva. I tillegg til en årlig serviceavgift på kr.850,-. Dette inkluderer fri bruk av «spør en regnskapsfører» og alle oppdateringer og nye versjoner av programvaren.

Mer info på ajour.no

3 KOMMENTARER

  1. Jeg har en del erfaring med Ajour Office og kan bekrefte at systemet er passe brukervennlig og terskelen for å komme igang er ikke så høy som med andre systemer. Men Ajour Office har en del irriterende bugs og småfeil som gjør at programmet av og til krasjer, vinduer vises uten for skjermen og tilsvarende.

  2. Jeg har bra efaring med Ajour Office, godt fornøyd, men så fikk en demo start+ her en dag før påske. Syns det regnskapsprogram var enkelt å bruke, noen som kjenner til programmet?

  3. Jeg har prøvd 24sevenoffice men sa opp avtalen etter ca. et år. Alt for dårlig support og for dyrt i forhold til mitt behov. Det er selvfølgelig noen plusser ved å ha det online men fremdeles syntes jeg det er for dyrt.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR