Økende mengde spam fra norske bedrifter

5

Antallet norske bedrifter som ikke respekterer markedsføringsloven og sender ut spam via epost øker kraftig. Stadig flere firmaer respekterer ikke loven og mange viser en slett forretningsmoral ved å pumpe ut søppelpost til mottakere som ikke ønsker dette.

Et typisk eksempel på et slikt spam-firma er NUF-selskapet Credit News, med daglig leder Tom Olav Ottesen i spissen. Dette selskapet sender uoppfordret epost med reklame for sine tjenester, til privatpersoner i stor stil. Å fjerne en mailadresse fram deres spam-liste er heller ikke enkelt. På tross av gjentatte forsøk fortsetter de uønskede epostene fra Credit News å flomme inn.

Som næringsdrivende er man nødt å akseptere noe mer uønsket reklame enn som privatperson. Det er tillatt å sende uoppfordret reklame-mail til det man kan anta er typiske bedrifts-epostadresser, f.eks. post@firma.no eller mail@firma.no. Det er derimot ikke tillatt å sende uoppfordret epost til enkeltpersoner i en bedrift. Å sende søppelpost til f.eks. donald@firma.no er dermed ikke lovlig. Dette er et punkt mange spamere, inkludert Credit News, synder imot.

[ad#ad-1]Selvom man som næringsdrivende altså må forvente å motta en del reklame man ikke ønsker, betyr dette altså ikke at man skal akseptere hva som helst. Det enkleste er naturligvis å bare slette mailen og ikke bry seg noe mer om det, men dette løser ikke problemet i det lange løpet. Ett er at man bruker en god del tid og ressurser på å slette spammeldinger, men minst like viktig er det at du kanskje får vanskeligere ved å slippe igjennom med ditt eget firmas budskap pga. all søppelposten. Når du markedsfører dine varer og tjenester via lovlige kanaler, mens dine konkurrenter tar ulovlige knep ibruk, vil det lett kunne skape en konkurransevridning og en fordel for dine konkurrenter, som ikke er oppnådd på ærlig vis.

Spam-utsending er en kostnadseffektiv markedsføringsmetode som dessverre har vist seg å virke også. Spørsmålet er om man som bedrift er tjent med å bruke slike metoder, i det lange løpet? På kort sikt vil det nok kunne skape økt tilstrømming av kunder, men hvis firmaet blir tatt med buksene nede gang på gang, vil de langsiktige skadene av et dårlig renommé kanskje langt overstige dette. Dessverre tenker spammerne ikke slikt.

5 KOMMENTARER

  1. Nå har ikke jeg noe problem i det hele tatt med spam, da jeg bruker google apps til min e-post og gmail til min private.

    Men reglene når det gjelder dette er vel også rimelig diffuse? Altså det å sende ut til fornavn@domene.no vil vel være lovlig frem til ny markedsføringslov kommer 1 juni eller er det motsatt?

    Så lenge det virker seg jeg uansett ikke noe problem med at bedrifter gjør dette, f.eks K-Faktura (tror jeg det heter) som jeg stadig får mail fra – google plukker det uansett automatisk ut som spam.

  2. Robin> Du tenker sikkert på K-soft? De er/var pionerer på det å spamme folk :). Jeg fikk horder av drit fra dem på mail og faks, men når jeg tenker over det er det lenge siden sist jeg har hørt noe fra dem.

  3. Robin> Markedsføringsloven forbyr uønsket reklame til den enkeltes jobb-epostadresse. Det er lov å sende reklame til alle typer felles-adresser som alle@bedrift.no

  4. K-Software var det gitt. Sjekket søppelfilteret akkurat nå og jaggu fikk jeg ikke en fra dem i dag:)

    Uansett, et lite problem slik jeg ser det. Synes utenlandsk spam er hakket verre, med reklamer for Viagra etc.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR