Lag en Power Pitch for din forretningside

1

En Power Pitch er en 30 sekunder lang, veldig konkret og entusiastisk presentasjon av din forretningside. Du vet aldri når du møter en potensiell investor, samarbeidspartner, kunde eller annen person som kan bli viktig for bedriften din. Ved å ha utarbeidet en rask og konsis presentasjon av ditt konsept, og øvd på den slik at du kan den i søvne, er du alltid klar til å presentere ditt prosjekt på en måte som gjør at budskapet sitter igjen hos mottaker.

En Power Pitch bør inneholde informasjon om forretningside, forretningsmodell, produktet og hvorfor det er unikt og kanskje i tillegg litt om markedsstrategi og verdidrivere, men er alt dette mulig å få til på 30 sekunder? Svaret er (naturligvis) Ja. Men det er ikke enkelt. En Power Pitch er ikke noe man setter sammen på 10 minutter, det krever en del jobbing.

[ad#ad-1]For å komme igang kan det lønne seg at du stiller deg selv noen spørsmål:

(1) Hva er ditt produkt?

(2) Hvem er dine kunder/hvor er markedet ditt?

(3) Hvor stort er markedet?

(4) Hvordan skal du tjene penger? (hva er forretningsmodellen)

(5) Hva er dine konkurransefortrinn?

(6) Er du på jakt etter penger kan du også spørre deg selv hva ditt kapitalbehov er.

Svarene på de fleste av disse spørsmålene bør du finne i din forretningsplan. Har du ikke laget noen forretningsplan kan det kanskje være lurt å gjøre dette før du lager en Power Pitch, for å være sikker på at du har gjennomgått alle aspekter av din forretningside i detalj.

Når du har svarene på de seks spørsmålene over klar, kommer utfordringen med å formulere disse så konsist at du klarer å få fortalt alt på 30 sekunder. Husk at du ikke bør prate for raskt under pitchen, det er viktig at mottaker faktisk klarer å oppfatte hva du sier.

Når pitchen er klar er det bare en ting som gjelder; Øving, øving og øving. Teksten må sitte dypt i ryggraden din, slik at du kan fremføre den uten varsel, uansett tid og sted. Her er det viktig å huske på å virke entusiastisk i fremføringen. Når man har gjentatt en tekst til det kjedsommelige er det lett for at fremføringen kan bli litt maskinell og uten glødd. En vellykket Power Pitch bør få opp pulsen hos tilhøreren og få ham eller hun til å ønske mer informasjon. Tenk på det som en nybakt mamma som viser frem bilder av sin nyfødte baby, klarer du å få til en slik entusiasme og glød er du kommet langt.

Jeg har selv hatt mye glede av boken “Power of The Pitch” av Gary Hankis. Forfatteren gir her en lang rekke konkrete tips og verktøy til hvordan du pitcher din ide og får frem budskapet på en måte som gjør at det sitter igjen hos mottakeren.

Se også: Tre måter å presentere din forretningside på

1 kommentar

  1. Det du sier om at de som hører på skal ønske å få vite mer, er vel kjernen i dette ser det ut som. Som en slags “Overskrift” i en annonse. – Den bør være sykt bra for at potensielle kunder skal bli interessert.

    Så kan man jo lett se på det slik at: Er ikke du interessert/entusiastisk nok, vil GARANTERT ikke mottaker være det heller.

    Og som alle gode selgere vet å gjøre, er det viktig at den som hører på må få komme til ordet, og forhåpentligvis sitte igjen med mange spørsmål når du er ferdig. (Men definitivt ikke praktiske spørsmål!)

    Og hvis de stiller mange spørsmål, vet du at de er interessert. – Da gjelder det bare å kjøre på.

    Fremføringen har alt å si, så er du flink til å presentere, kan selv kattemat bli spennende. Jeg føler (uten å ha altfor mye erfaring) at dette er essensielt å kunne for å lykkes med egen bedrift.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR