Hvordan får jeg booket et kundemøte?

1

Jeg misliker det sterkt og samtidig vet jeg at det er helt essensielt for min bedrift; Å ta kontakt med potensielle kunder og få booket et møte så jeg kan presentere mitt produkt og forhåpentligvis gjøre et salg.

Jeg var for en tid tilbake på et foredrag med dansken Søren Heissel, og han hadde en veldig praktisk tilnærming til utfordringen med møtebooking og noen helt konkrete tips for å gjøre jobben enklere.

(1) Ha en verdiskapende innledning: Spesielt i vanskelige økonomiske tider som nå er det helt essensielt at kunden umiddelbart skjønner nytten han eller hun vil ha av ditt produkt. Det kan være i form av kostnadsbesparelse, økt effektivitet, økt salg, etc. Her er det viktig at du setter deg i kundens sted og taler i store bilder så kunden selv kan tenke videre og danne seg sine egne bilder av produktet ditt.

(2) Produkt spesifikk del: Her forklarer du hvorfor du ringer til nettopp denne kunden og hvorfor kunden vil ha nytte av å ta et møte med deg. Få frem dine UPS’er men fatt deg i korthet.

(3) Avslutning: Når du har fått kunden med på å sette av tid til et møte er det viktig å ikke gi ham en mulighet til å slippe unna. Gi ham et par forslag til alternative møtedatoer og spør hvilken som passer best. Forsøk å få til møtet så raskt som mulig etter telefonsamtalen, slik at kunden har deg og produktet ditt friskt i minnet.

(4) Få kontaktinfo og send møtebekreftelse: Send en kort mail der du takker for telefonsamtalen og bekrefter tid og sted for møtet.

Før du løfter av røret og ringer kunden er det veldig viktig å definere de 3-5 viktigste unike selling points (UPS) ved ditt produkt. Terp på disse slik at du har dem i rygraden, er 100% komfortable med dem og slik at du kan fremføre dem overbevisende uansett tid og sted.

Møtebooking er ikke noe du bør gjøre fredag ettermiddag eller når du tilfeldigvis har 10 min. Ledig tid. Du er nødt å være energisk, begeistret og full av entusiasme når du prater med kunden. Uten dette blir jobben mye vanskeligere.

Er du ikke komfortabel ved situasjonen kan det ta litt tid å komme inn i rytmen og få til en god samtale. Det kan derfor være lurt å lage en liste på minst 15-20 potensielle kunder og ringe alle samme dagen, slik at du får litt kontinuitet i jobben.

Husk at formålet med telefonsamtalen utelukkende er å få booket et møte med kunden, så hold deg til dine UPS’er og spar hele produktpresentasjonen til du faktisk møter kunden.

1 kommentar

  1. Punkt 3 er VELDIG viktig – og her er et godt tips:

    Når du skal avtale dato, IKKE spør “når det passer best for deg”.
    Si heller “Hva passer best, onsdag eller torsdag?” – De vet hva som passer best, og har de sagt en av delene,har de automatisk også takket ja til et møte den dagen.

    Og HVA ENN du gjør, ikke aksepter at “De sender deg en mail” – for det gjør de sannsynligvis ikke. Avtal med en gang, avslutt samtalen med full kontroll, og DU sender mailen.

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR