Markedsføring via sosiale medier

0

viralEtt av mine store forbilder er hovedpersonen bak SPAMfighter, dansken Martin Thorborg. Han er en typisk seriegrunder som har hatt stor suksess med flere av sine etableringer. Jeg er ikke selv noen ekspert på bruk av sosiale medier (som Facebook, Twitter, MySpace, you name it) for salg og markedsføring, men Martin kommer med noen enkle tips som jeg syntes det er verdt å formidle her.

Som nyetablert bedrift er ditt budsjett for salg og markedsføring helt sikkert begrenset, og da kan det være aktuelt å se på sosiale medier som en kanal for tilnærmet gratis tilgang til en stor kundemasse.

Martins enkle tips for viral markedsføring via sosiale medier:
(1) Registrer ditt virksomhetsnavn på de viktigste nettjenestene, som Facebook, Twitter, etc. Dette er gratis og tar bare noen få minutter.

(2) Opprett en Facebook.side med ditt firmas navn. Hvis du jobber med deg selv som personlig brand (f.eks. selger bøker eller holder foredrag) bør du kanskje bruke ditt eget navn frem for firmanavnet.

(3) I samme slengen oppretter du også en Twitter-konto i ditt firmas navn.

(4) Du kan nå starte jobben med å få folk til å bli fan av ditt firma ved å «melde seg på» din firma-side/gruppe på Facebook. Start med de venner du allerede har i listen din og spør om ikke de vil bli medlemmer. Med litt jobbing med å skape interessant og nyttig innhold på din Facebook-side vil du etterhvert greie å etablere en pen medlemsmasse. Fordelen ved dette er flere;

– Alle dine medlemmer vil ha ditt firmalogo i sin profil.
– Du kan raskt, enkelt og gratis kommunisere med alle medlemmer.
– Kommunikasjonen med dine medlemmer står ikke i fare for å havne i brukerens spam-filter eller på annen måte bli filtrert bort før det når mottakeren.

(5) Bruk Twitter som en plattform for å kommunisere med dine kunder. Spør om ideer til nye produkter, be om tilbakemeldinger, informere om salg, etc. mulighetene er uendelige.

Mer info:
Thorborg.dk
Arkiv over Martin Thorborg sine nyhetsbrev

INGEN KOMMENTARER

LEGG IGJEN EN KOMMENTAR